Bosna 2023

Zelengora, národní park Sutjeska

trekevropa

Den 6.

pondělí 22. 8.

Jezero Trnovačko, Trnovački Durmitor

Po deváté ráno přijíždí dle domluvy Karel (i když některé udivilo, že to není jen fiktivní postava) a odváží nás nahoru na Prijevor (poi). Do auta se samozřejmě nevejdeme všichni, naložíme 3 lidi a všechny batohy a zbylí 3 jdeme pěšky po silnici, než se Karel stihne otočit. Vlastně jdeme čtyři, Goran samozřejmě vyrazí s námi. Než se Karel stihne vrátit, urazíme asi 8 km. Cestou potkáme "celníky", kteří vybírají 10 KM za vstup do národního parku. Kousek nad nimi končí asfalt a čím dále, tím je cesta horší. Lze ji sice projet i běžným autem, ale trvá to. Než jsme všichni připraveni nahoře, trvá to 2,5 hod.

Na Prijevoru je parkoviště tak pro 20 aut, pramen vody a ne zrovna krásný plácek na stany. Dnes tu ale spát nechceme. Bereme batohy a jdeme k jezeru Trnovačko (poi). Cesta zabere něco přes 2 hodiny. Jezero je asi o 50 metrů níž než Prijevor, ale nejprve slezeme 250 metrů dolů do údolí, a pak se škrábeme zase nahoru. Cestou přecházíme hranici do Černé Hory, ale nikdo ji tu nijak nehlídá.

U jezera se platí 1 € za vstup a 2 € za stanování. Dají se tu koupit plechovky piva a Coly za 2,5 € a možná by tu šlo i přespat v malém baráčku. U jezera stojí několik stanů, my se usazujeme asi o 200 metrů dál na pěkném zapadlém plácku s ošklivým ohništěm. V půl čtvrté se po koupeli a jednom pivku vydáváme na odpolední výlet, Móňa s Géďou a Dančou kolem jezera, já s Terkou a Karlem na Trnovački Durmitor (poi).

Cesta nejprve vystoupá kousek nad jezero do krásného údolí, kde je několik chalup a popásají se tu krávy, ovce a koně. Teprve na konci doliny začíná pořádné stoupání, které se až na drobné výjimky udrží až na vrchol. Cesta nahoru je pestrá, trvá rychlou chůzí 2 hodiny a většinu času je dobře značená. Až v posledním úseku značka i cesta zmizí a musíme přímou drahou k vrcholu.

Rozhledy jsou odsud impozantní, o to lepší, že na nebi jsou jen občas mraky, aby hory v podvečerním světle vynikly. Na dlouhé koukání to ale nemáme. Je půl šesté a musíme rychle dolů, abychom došli za světla.

Po návratu stíháme ještě koupel, pivo, večeři a posezení u kytary.

DEN ROZLOUČENÍ S GORANEM

zapsal Míša

Ráno vstáváme jako obvykle. Při vaření snídaně pozorujeme místní zaměstnance, kteří se vydali natřít pár prken ve čtyřech lidech. Snídáme, čekáme na Karla.

Karel přijíždí celkem brzy a tak se dělíme na skupinku Já, Danča a Vláďa, kteří vyrážíme po svých následováni Goranem a Terk, Móňa a Géďa, které Karel veze asi 15 km do kopce na místo, které se jmenuje Prijevor. Jakmile je tam odveze, vrátí se pro nás. Cesta je štěrková a dost rozbitá a tak mu to trvá přes hodinu. Mezi tím jsme urazili skoro polovinu cesty po svých. Prošli jsme skrz kontrolní bod - asi vstup do parku, zaplatili každý 10 peněz a zapsali se jim do knihy. Na mě vyšla kolonka nadepsaná jako “SPZ vozidla”.

Když se pro nás Karel vrátil, naskákali jsme rychle do auta a vyrazili jsme. Goran běžel chvíli za náma, ale protože to Karel navzdory rozbité štěrkovce rozjel asi na 40 km/h neměl šanci. Držel se za námi dvě nebo tři zatáčky a tak jsme ho viděli naposledy.

Na Prijevoru jsme nechali auto a vyrazli jsme směr “Trnovačko jezero”. Tam jsme dorazili asi po dvou hodinách. Zaplatili jsme každý 1 Euro za stanování, našli jsme volný plac, kde nebylo moc odpadků a postavili stany. Holky se šly koupat a pak na procházku kolem jezera. Vláďa, Terka a Karel se vydali na kopec nad jezerem “Trnovačky Durmitor” 2.242 m.n.m. Já zůstal v táboře, vykoupal jsem se v jezeře a šel si lehnout. Večer, když se všichni vrátili, vytáhl Karel kytaru.

21. 8. 2023 11:28:36: Bosna 2023 - Cesta k jezeru Trnovačko 21. 8. 2023 12:25:52: Bosna 2023 - Cesta k jezeru Trnovačko 21. 8. 2023 15:26:42: Bosna 2023 - Výstup na Trnovački Durmitor 21. 8. 2023 16:51:55: Bosna 2023 - Výstup na Trnovački Durmitor 21. 8. 2023 18:51:54: Bosna 2023 - Výstup na Trnovački Durmitor