Bajkal 2019

Pohoří Chamar-Daban, trek podél Bajkalu

trekasie

Den 6.

středa 14. 8.

Chersky peak, cesta dolů do Sljuďanky

Ráno je téměř čistá obloha, stany zabalíme skoro suché. Po snídani odnášíme batohy kousek od odbočky na Chersky peak, kde je schováváme do křoví. Nahoru se vypravujeme na lehko.

Po desáté zahajujeme výstup. Cesta vede prudce vzhůru o 200 m na kopec 1. Golec (1900 m. n. m.) a pak pokračuje po hřebeni. Z této výšky se nabízejí pěkné výhledy do všech směrů, jen Bajkal zůstává schovaný za jedním hřebenem - ale shora by měl být vidět.

Po hřebeni pokračujeme ve výstupu na vedlejší kopec (1990 m. n. m.) a z něj pak přes skalnaté sedlo (kde jsou natažená i nějaká kovová jistící lana) pokračujeme na vrchol. Mezitím od severu přijdou mraky a vrchol se zahalí do mlhy. Když dolezeme nahoru na Chersky peak (2090 m. n. m.) (poi), směrem na sever je naprostá mlha, na jih se mraky občas protrhnou a je něco vidět.

Abychom se nevraceli stejnou cestou, slézáme 400 m prudkým srázem dolů k  "srdčitému" jezeru, obcházíme jej (u odtoku z něj je pěkný výhled s vodopádem (poi)) a pak stoupáme 200 m nahoru do sedla Posetiteľsky pereval (1890 m. n. m.). Oblačnost mezitím roste, není vidět již nikam a lehce mží. Ze sedla sestupujeme cestou na místo, kde jsme spali a vracíme se k batohům. V mírném dešti obědváme a připravujeme se na sestup.

Jen co začneme sestupovat k meteo stanici, spustí se silný liják a s různou intenzitou vydrží pršet až do večera. Zabaleni v bundách projdem kolem stanice a pokračujeme po cestě, která nejprve prudce klesá lesem, pak se sklon zmírní a cesta se klikatí dolů podél řeky Sljuďanky. Několikrát přechází přes říčku, naštěstí všude jsou slušné mosty.

Kolem páté přicházíme na plácek, kde stojí velký altán se stolem (poi). Zastavujeme tu a jsme rádi, že na nás chvíli neprší. Původně jsme chtěli dojít o 3 km dále k jakémusi kafé, ale s výhledem na možnost uvařit si večeři pod střechou zůstáváme tady.

• U tábořiště pod Chersky peak se vyskytuje pták podobný strace, jen je více kropenatý. Na svoji velikost vydává neuvěřitelně hlasité skřeky. Díky tomu o něm člověk dobře ví a večer se snadno pozoruje. Bohužel o ptáku skřehotáku víme dobře i v šest ráno.
  • Dle Mika není na cestě ze Sljuďanky k meteo stanici nijak moc turistů. My jich potkáváme poměrně hodně, od "horalů" s velkými batohy, přes rodinky s dětmi (v pantoflích), až po mládež s repráky.
  • Před odjezdem při vyhledávání zpráv jsme také narazili na informaci, že povodně strhly mosty a turistická cesta na Chersky peak je neprůchodná. Strhlé mosty jsme skutečně potkali, naštěstí už místo nich byly postavené nové provizorní.
14. 8. 2019 9:49:10: Bajkal 2019 - Stoupání na Chersky peak 14. 8. 2019 10:21:18: Bajkal 2019 - Hřeben pod Chersky peak 14. 8. 2019 12:00:07: Bajkal 2019 - Vodopád pod Srdcovým jezerem 14. 8. 2019 13:08:26: Bajkal 2019 - Cesta od Srdcového jezera 14. 8. 2019 16:38:49: Bajkal 2019 - Cesta od meteorologické stanice do Sljuďanky, tábořiště