Skotsko 2024

Národní park Cairngorms

trekevropa

Den 6.

pátek 23. 8.

Cesta od Loch Muick ke Glenbeg Burn

V noci dost prší, takže jsme rádi, že nemusíme balit mokré stany. Během rána ale přestane, a když před desátou vycházíme, svítí sluníčko. Cyklisté jsou už dávno pryč. Obejdeme jezero na druhý břeh a cestičkou napříč svahem stoupáme těch 300 metrů, které jsme včera slezli podél vodopádu. Když se konečně vyhoupneme nahoře na pláně, opře se do nás silný vítr. Jdeme ještě asi půl kilometru k Allan's Hut, jakési kůlně či stáji na dva koně. V jejím závětří si dáme první oběd a pokračujeme ve stoupání.

K prvnímu vrcholu Broad Cairn to máme dalších 300 výškových metrů. Tento vrchol si ale ještě nepočítá, protože měří jen 998 m. Musíme tedy na další dva, Cairn Bannoch a Carn an t-Sagairt Mor, které už mají přes 1000 metrů. Cesta mezi nimi už není tolik náročná, nejsou zde hluboká údolí, jen jdeme po rovných pláních. Zato tu fouká tak, že občas máme problém jít rovně. Také se přižene více mraků a chvílemi prší, naštěstí nikdy ne dlouho.

Na posledním (a zároveň nejvyšším) vrcholu děláme hromadné foto a začínáme sestupovat na druhou stranu. Nedaleko za vrcholem narazíme na křídlo od letadla a níže v kopci i na další trosky. Chvíli se dohadujeme, jak je to dlouho od havárie letadla. Návrhy padjí od třech let do padesáti. Ať tak či tak, hledat jestli náhodou někdo neřežil, nemá smysl ani v jedné variantě. Teprve další den Terka dohledá popis této havárie (netrefil se nikdo, letadlo spadlo už v roce 1956).

Dlouhým svahem pak slézáme o 700 metrů níže, většinu času otevřenou plání, až poslední část vede borovicovým lesem, kde kromě krásných stromů je ohromné množství borůvek a brusinek. Dojdeme až k vodopádu Garbh Allt, krátce se na něj podíváme (nad ním je hezký most) a pak jdeme něco přes kilometr do vedlejšího údolí na místo Glenbeg Burn. U malého rybníčku tu stojí zánovní chatička s verandou. Chatička je zamčená a nikde nikdo není. Stavíme stany na plácku 20 metrů vedle. Večer sedíme na verandě, večeříme a kocháme se výhledy na rybníček, mokřady a kopce kolem. Díky mírnému větru ani nevylezou muchničky.

23. 8. 2024 10:51:39: Skotsko 2024 - Cesta od Loch Muick ke Glenbeg Burn 23. 8. 2024 12:42:09: Skotsko 2024 - Cesta od Loch Muick ke Glenbeg Burn 23. 8. 2024 15:15:14: Skotsko 2024 - Cesta od Loch Muick ke Glenbeg Burn 23. 8. 2024 17:12:39: Skotsko 2024 - Glenbeg Burn