Skotsko 2024

Národní park Cairngorms

trekevropa

Den 2.

pondělí 19. 8.

Přes sedlo Lairig Ghru

Vstáváme v půl osmé do pěkného počasí – je polojasno a teplota na tričko. Na písčité plážičce vaříme snídani. Přitom nás najdou muchničky a bez moskytiéry to nejde (s ní to také není žádná paráda, malé muchničky sice neproletí, ale když usednou, prolezou oky). Jíme ve stanu a rychle balíme.

Nechce se nám přelézat po stromech přes říčku zpět, takže se vydáváme po druhém břehu ke kilometr a půl vzdálenému mostu, i když tam nevede žádná cesta. Lesem a vřesem to sice nejde moc rychle, ale podél Druie je to hezká procházka. U mostu musíme přelézt plot, za kterým jsme se ocitli, a pak už kráčíme po hezké cestě značené jako cyklostezka. O kus dál odbočíme na malou pěšinu a začínáme stoupat do sedla Lairig Ghru. Opouštíme les a opírá se do nás silný vítr.

Nad námi je stále polojasno, ale před námi v horách je černo. V jedenáct si v jakémsi závětří mezi vřesem a borůvčím dáváme něco k jídlu, ale když nefouká, objevují se muchničky. Po dalším kilometru začíná zvolna pršet, a čím dál se dostáváme, tím více prší i fouká. Také mizí hezká pěšina a přelézáme jedno suťové pole za druhým. Vlezeme do mraků a viditelnost se zhoršuje na pár desítek metrů. V sedle už začínají čvachtat boty a nepromokavé oblečení místy promoká.

Po stejně mizerné cestě slézáme dolů a teprve o 2 km dále se dostaneme z mraků a vidíme na údolí kolem. Vítr trochu zeslábne, ale prší dál.

V pět konečně na druhé straně potoka pod kopcem Devil's Point uvidíme Corrour Bothy. Odbočíme z hlavní cesty, přejdeme přes most a skládáme batohy u chaty. Vevnitř je jedna malá místnost se dvěma postelemi, na kterých jsou už rozloženi dva lidé, takže na spaní vevnitř to nebude. Ve větru a dešti stavíme stany na rovných pláccích kolem (přes most sem už míří další výprava, na kterou tak zbydou horší místa dál od chaty) a dovnitř si jdeme alespoň uvařit večeři. Od místních se dovídáme, že nahoře na kopcích fouká ještě asi třikrát víc než tady a že není dobrý nápad tam lézt. Když k tomu přidáme stav mokrosti věcí a předpověď na další dny, dojdeme k závěru, že budeme muset upravit naše plány.

• Terka cestou ze sedla uklouzne a vyhodí si rameno, naštěstí hned zase naskočí zpátky. Géďa uklouzne a roztrhne si bundu.
  • Kromě nejvyšší hory Anglie jsou kolem dokola údolí 3 další nejvyšší - Ben Macdui (1309 m. n. m.), Braeriach (1296 m. n. m.) a Cairn Toul (1291 m. n. m.). Za hezčího počasí by se dali oběhnout, takhle se na ně můžeme jen koukat do mraků.
19. 8. 2024 9:21:06: Skotsko 2024 - Cesta podél říčky Druie 19. 8. 2024 15:19:07: Skotsko 2024 - Přechod přes sedlo Lairig Ghru 20. 8. 2024 8:01:12: Skotsko 2024 - Corrour Bothy