Norsko 2022

Hardangerjøkulen, Hardangervidda

trekevropa

Den 6.

neděle 7. 8.

Cesta z kempu Garen na chatu Vivelid

Ráno prší, ne silně, ale vytrvale, a nepřestane celý den. Kromě bot jsme většinu věcí usušili, ale dlouho nám to nevydrží. V devět vyrážíme, po silnici sejdeme kousek pod Engjafoss, přejdeme mostek a po značce směrem na chatu Vivelid začínáme stoupat vzhůru. Od řeky jdeme chvilku po kamenitém podloží, ale brzy se dostaneme na horské louky, které jsou opět jedna velká bažina.

Po 2 km přicházíme ke dvěma baráčkům. Střecha kůlny má maličký přesah, pod kterým chvíli postojíme s pocitem, že jsme alespoň částečně mimo déšť. Pak vyrážíme dál a v botách pomalu začíná žbluňkat. Do kopce to máme ještě asi 2 km, pak se cesta stočí kolem hřebene a další 3 km klesá. Dolů je o něco méně bažin a místy cesta vypadá i jako normální horská pěšinka, díky čemuž se naše tempo zrychlí. Také si ale díky tomu dáváme menší pozor kam šlapeme - Terka letí na zem dvakrát a Míša jednou, zato ale epesním kotrmelcem.

Kolem půl druhé přicházíme do místa jménem Berastøl (poi), což je několik chatek rozmístěných v louce u potoka. Pár chatek obejdeme a u jedné nalézáme otevřenou kamennou kůlnu. Moc neváháme a na oběd zalézáme dovnitř, i když je to tam šíleně špinavý. Jsme promáčení a chvilka bez deště, byť ve špinavé temné kůlně, je příjemné zlepšení. Vaříme hrnec čaje pro zahřátí a obědváme. Míša si zouvá boty, vylévá z nich rybníček a ždíme ponožky. My ostatní nemáme odvahu boty zout.

Dopíjíme čaj, a jak se nehýbeme, začíná se do nás dávat zima. Bereme na sebe mokré bundy a jdeme dál. Přes most přecházíme na druhý břeh říčky, procházíme bažinatou louku a pokračujeme skrz březový hájek. Za další 2 km se připojujeme na cestu, která vede z nedalekého parkoviště k chatě Vivelid. Na ní potkáváme více lidí, většina z nich jsou ale jen nedělní výletníci a směřují k autům. Jdeme po cestě až k odbočce na Valursfossen (poi), asi kilometr vzdálený vodopád, ke kterému se ještě vypravujeme. Zacházka rozhodně stojí za to, neboť se jedná o nejlepší vodopád, jaký jsme neviděli. V údolí řeky totiž sedí mrak a vidět je úplný prdlajz.

Vracíme se zpět na značku a docházíme po ní až k chatě Vivelid (poi). Ubytování stojí opět 410 NOKů a vzhledem k naší promočenosti se nám do stanů nechce. Není to tak malebná chata jako nahoře, je tu elektřina a internet, ale ještě nejde o typický hotel. Máme 2 malé pokojíky, vedle je kuchyně a velká společenská místnost s kamny. Ale především je tu sušárna, ve které jsou sušičky bot - jakési fény s hadicemi, které se zastrčí do bot a během večera naše procucané boty uvedou do stavu lehké zavlhlosti. Večer hrajeme karty a užíváme si sucha.

7. 8. 2022 12:21:27: Norsko 2022 - Cesta z kempu Garen na chatu Vivelid 7. 8. 2022 13:47:55: Norsko 2022 - Cesta z kempu Garen na chatu Vivelid - Berastol 7. 8. 2022 13:59:28: Norsko 2022 - Cesta z kempu Garen na chatu Vivelid 7. 8. 2022 15:40:38: Norsko 2022 - Cesta z kempu Garen na chatu Vivelid - Vodopád Valursfossen