Island 2023

dětiautoevropa

Den 3.

neděle 6. 8.

Kerlingarfjöll, Hveravellir

Ráno poprchává a předpověď pro jižní část Islandu, kde chceme většinu času pobývat, je na několik dní spíše dešťová. Několikrát upravíme naše plány, ale nic moc rozumného z toho nevyleze. Zajedeme do krámu na nákup a pak vyrážíme po Ring Road na jihovýchod. V ten okamžik se spouští slejvák, že není skoro vidět na cestu. Zahazujeme všechny plány a rozhodujeme se jet na sever, kde má být sluníčko.

Po silnici 30 odbočíme na sever a přes Geysir (poi) a Gullfoss (poi) jedeme na 35ku. Na obou místech jsou davy turistů, tak to vezmeme poměrně rychle a ujíždíme dále.

Už u Gullfossu přestává pršet a za chvíli se začnou objevovat kousky modré oblohy. Brzy opustíme asfaltovou silnici a naše rychlost klesne na čtyřicet až šedesát km/hod. Asi po dvou hodinách přijíždíme na odbočku a zahýbáme na Kerlingarfjöll. Kemp jenom míjíme a pokračujeme dalších 5 km ke Hveradaliru. Tady teprve začíná být cesta zajímavá. Štěrk na cestě výrazně zhrubne, každou chvíli tam jsou velké šutry a sklon je takový, že na palubce naší čtyřkolky každou chvilku svítí červená kontrolka, že autu podkluzují kola. Vyjedeme ale až na parkoviště bez větších problémů.

Fascinuje nás (stejně jako před deseti lety, kdy jsme tady už jednou byli), jak je v oblasti Hveradalir (poi) málo lidí. Na parkovišti stojí asi 10 aut. A přitom se jedná o obrovské údolí plné barevných kopců, bublajících potoků, fumarolů všech velikostí a do toho z vrchu lezou sněhové jazyky. Pro nás asi nejlepší místo na Islandu.

Pobíháme údolíčky asi 2 hodiny. Pak sedáme do auta, vracíme se na 35ku a pokračujeme dále na sever. Do Hveravelliru je to už jen 30 km. Silnice se však výrazně zhoršuje, mnohem více se motá skrz kamenné vlny a rychlost se snižuje někam ke 30 km/hod, takže ve výsledku jedem ještě přes hodinu.

Jestli je Hveradalir nejhezčí oblast na Islandu, pak Hveravellir (poi) je nejhezčí kemp (alespoň z těch, které jsme viděli). Kromě standardního zázemí a krásné zelené louky na stany, podél které teče teplý potok, má vlastní geotermální oblast s fumaroly a bublajícími potoky. Pod touto oblastí je postavený volně přístupný bazének na koupání (samozřejmě s teplou vodou). A to celé na obzoru lemují 2 ledovce. K tomu lze samozřejmě připočíst horší dostupnost a z ní plynoucí malý počet lidí.

6. 8. 2023 12:45:10: Island 2023 - Geysir 6. 8. 2023 15:43:41: Island 2023 - Kerlingarfjöll / Hveradalir 6. 8. 2023 16:25:38: Island 2023 - Kerlingarfjöll / Hveradalir 6. 8. 2023 21:47:59: Island 2023 - Hveravellir