Arménie 2010

Přechod Geghamských hor

trekasie

Den 3.

neděle 12. 9.

od jezeru Akna Lich pod sopku Aždahak

vzdálenost: 8 km, stoupání: 426 m, klesání: 254 m

Ráno se probouzíme až v půl desáté (tedy po 15 hodinách, ovšem po probdělé předchozí noci). Zvolna vstáváme a snídáme. Pozorujeme přitom bači, kteří jezero mají jako kulturní místo a několik se jich tu se stády schází. Dva z nich si přichází popovídat, rusky umí, takže se domluvíme. Prohlížejí si mapu a ptají se nás, jestli jsme češi. Na otázku, jak na to přišli, odpoví, že všichni turisti tady jsou češi.

Na dnešek máme dvě varianty, kam dojít. Varianta vylézt ještě dnes na Aždahak (Аждаак) vypadá po pozdním vstávání nereálně, takže pravděpodobně dojdem jen pod něj k nějakému jezírku. Cesta je však stejná, takže se nemusíme předem nijak rozhodovat.

Zvolna stoupáme do sedla mezi 3 sopky (Agudag (Агудаг) - 3335 m. n. m., beze jména 3458 m. n. m. a beze jména i bez kóty). Kousíček od jezera potkáváme další salaše, ale vyhýbáme se jim, neboť na kafíčko teď nechceme. Do sedla dorážíme kolem jedné a kousek za ním zastavujeme na oběd. Máme odsud krásný výhled na Aždahak i na jezírko pod ním. Navíc je tu sněhové pole, ze kterého teče solidní potůček. Obědváme a definitivně zamítáme dnešní výstup na Aždahak. časově bychom ho možná stihli, ale i když nad námi svítí sluníčko, všude kolem se honí mraky a výhled by tak byl mizerný. Jezero, u kterého by šlo přespat, je ale kousek od nás, takže se rozhodujeme vylézt na bezejmenou sopku, u které obědváme.

Odkládáme batohy a bez nich se pouštíme vzhůru. Je to kousíček, nějakých 200 m přvýšení, a za půl hodiny stojíme na vrcholu (3458 m. n. m.) u pěkného kráteru. Obcházíme ho dokola a pak chvíli hnípeme a kocháme se výhledem. I když je opar, v některých směrech je slušně vidět. Pak scházíme zptáky k batohům, hodíme je na záda a za 40 minut docházíme dolů k jezírku. Je teprve půl šesté a tak chvilku váháme, jestli nevylezem ještě do jedoho sedla, abychom to zítra měli blíž. Jezírko a loučka u něj jsou ale hezké, takže se rozhodujem být líní a zůstat tady. Stavíme stany, někteří se lehce myjí v jezírku a pak půl hodiny hnípem na sluníčku. Poté vaříme večeři, chvíli plkáme ve stanu a v půl desátý hajdy spát.

12. 9. 2010 11:31:06: Arménie 2010 - jezero Akna Lich, setkání bačů 12. 9. 2010 11:50:07: Arménie 2010 - jezero Akna Lich 12. 9. 2010 12:06:16: Arménie 2010 -  jurty  vedle jezera Akna Lich 12. 9. 2010 13:23:25: Arménie 2010 - sopka beze jména (3458 m.n.m.)